FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/09/2014

Vem har rätt till vad vid bodelning?

Min syster dog 4 september 2012 och min svåger dog 21 oktober 2012, någon bouppteckning upprättades inte eftersom svågern var sjuk, nu i efterhand säger svågerns broder att han ärvt allt, systern ägde inget trots att de hade hus, svågern har dominerat hela livet så allt stod på honom t o m bankkonto, vad är giftorättsgods, har man ingen rätt i detta fallet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. När ett äktenskap upplöses på grund av äktenskapsskillnad eller död, är utgångspunkten att allt ska delas lika mellan makarna. All egendom är giftorättsgods om inte egendomen gjorts till enskild (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). En egendom kan bli enskild genom bland annat äktenskapsförord eller arv (eller gåva) med villkoret att egendomen ska vara enskild (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Det har ingen betydelse att den ena eller andra maken äger en viss egendom och använder den mer. Sålunda ska exempelvis medlet på bankkontot delas lika, trots att svågern "stått på det", om inte det gjorts till enskild egendom genom till exempel äktenskapsförord (som måste vara registrerad enligt 7 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Vid bodelning ska giftorättsgodset som huvudregel delas lika mellan makarna (jfr 10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Ägaren till enskild egendom behåller denna egendom. Enskild egendom ingår inte i bodelningen (om inte annat överenskommits).

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare