Vem måste känna till lag och praxis?

Jag har en fråga som gäller ett förfallet borgensåtagande i ett företag som gick i konkurs med underskott 2004. Nu har Högsta Domstolen i en dom 2017-06-29 (Ö 1853-16) fastställt att det räcker inte med att en borgenär och ägare av en skuld skickar påminnelser om skulden, för att ett preskriptionsavbrott ska ske. Borgenären måste också väcka liv i konkursboet och meddela en likvidator.

Efter kontroll med tingsrätten har inte borgenären eller ägaren av skulden genomfört denna åtgärd. De har enbart skickat ut betalningskrav- och påminnelser. Utöver detta nu lämnat ärendet till KFM och försök till utmätning av mina bankmedel har gjorts.

Är det gäldenären eller borgenärens ansvar att känna till domen från Högsta Domstolen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte någon lagstadgad skyldighet att känna till (civilrättslig) lag eller praxis. Det får istället enbart anses vara fördelaktigt om man gör det.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare