FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/01/2017

Vem som anses vara "familjemedlem" enligt LAS

Jag har kontakt med en person som varit anställd i sin passas företag i 10 år. Han är 37 år och har inte bott hemma sedan han var ungefär 20 år. Räknas han trots det som familjemedlem och har i och med det inte rätt till kravet på saklig grund och uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1 § 2 st 2 p LAS undantas arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj från lagens bestämmelser. Lagen ställer bland annat krav på saklig grund för uppsägning och ger rätt till en viss uppsägningstid som du säger. I och med att arbetsgivarens familj undantas från hela lagen har dessa alltså inte samma skydd som andra arbetstagare.

Arbetsgivarens familj räknas som make/maka samt släktingar i rätt upp- eller nedstigande led. Även mera avlägsna släktingar räknas som familjemedlemmar, om de bor tillsammans med arbetsgivaren eller delar hushåll med honom eller henne. Även fosterbarn, myndlingar och styvbarn hör till denna kategori, när det råder hushållsgemenskap med arbetsgivaren.

Den person du nämner räknas alltså som arbetsgivarens familj trots att han inte bott hemma på många år. Detta innebär att han inte omfattas av LAS bestämmelser, så som krav på saklig grund för uppsägning. Arbetstagaren står dock inte helt utan skydd, man får fortfarande inte bli uppsagd i strid mot lag eller goda seder. Han kanske även har ett anställningsavtal med arbetsgivaren där dessa frågor regleras och är skyddad i och med detta.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare