FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp08/11/2015

Vems ekonomiska underlag rättshjälp baseras på

Hej

När man ansöker om rättshjälp, för att man inte har eget rättsskydd, räknas hela hushållets inkomster eller bara den parten som blivit stämd?

Det gäller vårdnad av barn, ifall det har någon betydelse.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till LawLine med din fråga!

För rättshjälp finns en särskild lag: Rättshjälpslag (1996:1619). I lagens 38 § framgår att det är den rättssökandes ekonomiska underlag man tittar på för att avgöra om rättshjälp ska beviljas eller ej. Alltså räknar man inte på hushållets sammanlagda inkomster.

Det ekonomiska underlaget får inte vara högre än 260 000 kronor/år för att få rättshjälp.

Det är flera olika faktorer som påverkar det ekonomiska underlaget men enkelt beskrivet så är det tillgångar/förmögenhet minus skulder och försörjningsbörda.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss på LawLine.

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare