Verkan av solidarisk betalningsskyldighet

Vad händer med ett gemensamt lån vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga skilsmässan.

Jag förutsätter i mitt svar att det rör sig om ett standardlån och att inget är specialreglerat i låneavtalet.

När ni tar ett lån tillsammans, är båda skyldiga att svara för att lånet blir återbetalat. Detta kallas inom juridiken för att ni är solidariskt betalningsskyldiga. Ett vanligt missförstånd här är att det vid en separation ”bara” är att dela på lånet. Detta stämmer inte. Lånet består mellan makarna och banken i oförändrad form, tills det ändras av banken själv.

Solidarisk betalningsskyldighet

Att ni ansvarar för lånet solidariskt innebär i praktiken att banken som gett lånet kan vända sig till vem av er den vill för återbetalning av lånet, även efter äktenskapet och oberoende av vem som tidigare betalat på lånet. När ni går skilda vägar kan banken därför välja vem av er som ska stå för lånet, baserat på vem som har bäst förmåga att betala tillbaka det.

Som huvudregel försöker banken lösa det med samma betalningsplan som råder under äktenskapet, det vill säga att ni fortsätter betala såsom ni redan gör. Om den planen inte längre fungerar för banken, exempelvis på grund av att någon av er inte längre kan genomföra betalningarna, har de då rätt att kräva att ena parten står för hela lånet.

Vad kan du göra?

Det bästa i det här läget är att tillsammans försöka lösa det med banken. I en bodelningsförrättning är en vanlig lösning att ena maken tar på sig hela lånet i utbyte mot att få behålla viss egendom, exempelvis huset eller en bil. Banken har ingen principiell skyldighet att acceptera ett sådant byte, men även för dem kan det vara bra då de då får en person som siktar på att göra återbetalningarna enligt planeringen.

Om ni behöver hjälp eller biträde i skilsmässan angående lånet eller annat kan ni kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare