Vid gemensam upphovsrätt, vad gäller vid intrång?

Jag och min tjej gjorde en tavla. Vi sålda tavlan till min granne som har massproducerat tavlan utan att fråga någon av oss med upphovsrätt till tavlan. Jag tycker det är lugnt och ingen stor sak eftersom min granne är min kompis men min tjej vill väcka intrångstalan.

Kan min tjej väcka intrångstalan mot min granne utan mitt samtycke?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Upphovsrätt regleras i upphovsrättslagen.

Svaret på din fråga är ja. Ni har gemensam upphovsrätt till tavlan. Då äger ni var för sig rätt att "beivra intrång" i upphovsrätten enligt upphovsrättslagen. Det innebär att din tjej kan väcka talan mot din granne i anledning av intrånget, oavsett om du samtycker eller inte. (6 § upphovsrättslagen)

Jag hoppas du tycker dig ha fått svar på din fråga,

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare