Vid vilken ålder får man dricka vilken alkoholhalt?

Jag har hört att det är lagligt för en 15-16 åring att dricka alkoholhaltiga drycker som inte överskrider 2,25% per volymenhet. Är det sant eller ör det en myt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid frågor avseende alkohol är det alkohollagen som tillämpas.

Det är inte brottsligt att förtära alkohol om man är under 18 år och sålunda kan man inte tilldelas något straff eller annan påföljd. Det är dock olagligt att sälja, skaffa fram eller ge bort alkohol till någon som är under 20 år, (3 kap. 7 och 9 § alkohollag). Beträffande folköl gäller motsvarande den som inte har fyllt 18 år. Med alkoholdryck avses en dryck med en alkoholhalt som överstiger 2,25 volymprocent (1 kap. 5 § alkohollagen). Öl med en alkoholhalt som överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent benämns folköl (1 kap. 8 § alkohollagen). Man får sålunda till någon mellan 18 och 20 år sälja, skaffa fram eller ge bort folköl, och till någon under 18 år sälja, skaffa fram eller ge bort alkohol som understiger 2,25 volymprocent.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare