FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott05/03/2018

Vilka brott begår man om man inte upprättar årsredovisning ?

hej,

om man i ett aktiebolag som ensam ägare och styrelseledamot inte upprättar någon årsredovisning, och inte bokför alla affärshändelser och deklarerar då felaktigt, vilka brott har man då gjort sig skyldig till??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Varje aktiebolag måste upprätta en årsredovisning

Det är lagreglerat att alla aktiebolag måste upprätta årsredovisning, samt bokföra alla affärshändelser. Detta följer av bokföringslagen och årsredovisningslagen. Att inte bokföra ordentligt och således deklarera felaktigt utgör skatte- och bokföringsbrott.

Bokföringsbrott

Att åsidosätta sin bokföringsskyldighet genom att t.ex. inte bokföra alla affärshändelser, inte spara räkenskapsinformation eller lämna oriktiga uppgifter i sin bokföring är ett bokföringsbrott. Den som begår bokföringsbrott kan i sin tur dömas till fängelse i högst 2 år, eller om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst 6 månader. (11 kap. 5 § Brottsbalken)

Skattebrott

Att felaktigt deklarera medvetet är skattebrott. Om du lämnar oriktiga uppgifter till skatteverket, eller underlåter att lämna deklaration, kontrolluppgift eller annan föreskriven uppgift etc. döms för skattebrott till högst 2 år. (2 § Skattebrottslagen) Vid ringa brott döms man till skatteförseelse och således böter (3 § Skattebrottslagen) och vid grovt döms man till grovt skattebrott och således fängelse lägst 6 månader och högst 6 år. Vid bedömningen om brottet är grovt beaktas om det rört sig om betydande belopp, om gärningsmannen använt falska handlingar eller vilseledande bokföring etc. (4 § Skattebrottslagen)

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare