Vilka dagar registreras som tillfällig föräldrapenning vid ett barns födelse?

Hej,

De 10 pappadagar vid barns födelse - räknas de som kalenderdagar eller arbetsdagar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att få ut din 10-dagars tillfälliga föräldrapenning vid ditt barns födelse krävs att du avstår från att arbeta eller från a-kassa under de 10 dagarna (Försäkringskassan). Jag utgår från att du har en anställning och det innebär att det för dig är 10 dagar du är schemalagd att arbeta på som du istället tar ut tillfällig föräldrapenning på för att gedig möjlighet att vara med vid förlossningen, lära känna barnet och ta hand om andra barn i familjen i samband med att barnet föds.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare