FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/11/2017

Vilka krav ställs på en framtidsfullmakt för att den ska vara giltig?

måste en framtidsfullmakt registreras eller räcker det med att den är bevittnad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om framtidsfullmakt hittar du i lagen om framtidsfullmakter.

Formkraven för att en sån här fullmakt ska vara giltig är att den är skriftlig och att den har bevittnats av två vittnen (4 §). Det måste dessutom klart framgå att det är en framtidsfullmakt, vem eller vilka som är fullmaktshavare, vad fullmakten omfattar och andra villkor om det finns (5 §). Fullmakten träder sen i kraft när fullmaktsgivaren har förlorat sin förmåga att ta beslut i de frågor som fullmakten omfattar. Det är fullmaktshavaren som avgör när fullmakten träder i kraft. Man kan också få det prövat i domstol (9 §, 11 § & 1 §).

Det finns alltså inte några krav på att man ska registrera fullmakten för att den ska kunna träda i kraft enligt de här reglerna. Det räcker med att fullmakten är skriftlig, tydligt utformad och bevittnad av två vittnen.

Jag hoppas att detta har varit till din hjälp.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare