Vilka möjligheter finns att undandra lägenhet från make vid dödsfall?

Hej,

Min Mamma är svårt sjuk och är gift med Indisk man som under större delen av hennes senare liv aldrig varit närvarande utan bosatt i Indien. Hon äger en lägenhet som hon införskaffade innan äktenskapet. Finns det något sett att testamentera bort Indiens arvsrätt? Skulle det automatiskt försvinna om hon krävde skilsmässa? Kan hon skriva över lägenheten till mig (ge bort som gåva) eller eventuellt min son innan hon dör för att undvika att den indiska mannen får ärva något?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att din mamma inte har några barn med sin man. I såna fall har hennes make ingen rätt till arv alls (om de har gemensamma barn kan du kommentera nedan så ska jag svara på det scenariot också). Det som sker när din mamma dör är att man gör en bodelning, och allt som inte är enskild egendom läggs ihop och delas sedan på två (se äktenskapsbalken 9 kap. 1 §). Din mammas make får sedan ena halvan och andra halvan går till din mammas arvingar (se äktenskapsbalken 11 kap. 3 §).

Om din mamma skiljer sig kommer samma sak hända, vid skilsmässa gör man en bodelning och allt utom enskild egendom delas upp. Sedan får din mamma och hennes make varsin halva.

Om din mamma inte alls vill att hennes man ska få del i lägenheten kan de skriva ett äktenskapsförord där hon anger att lägenheten ska vara hennes enskilda egendom (se äktenskapsbalken 7 kap. 3 §). För att vara giltigt behöver det vara skriftligt, underskrivet av båda makarna och inskickat till skatteverket.

Jag förutsätter att din mamma har en bostadsrätt, vilket är lös egendom (är det fast egendom som avses kan den inte ges bort utan samtycke från maken). Din mamma kan ge bort lägenheten men om den ges bort inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcks så kommer värdet av lägenheten räknas med i bodelningen (se äktenskapsbalken 11 kap. 4 §). Den regeln är dock inte aktuell vid dödsfall, så din mamma kan ge bort sin lägenhet, men om hon inom tre år vill skiljas kan lägenheten komma att räknas med i bodelningen.

Det ska tilläggas att beroende på vad för sjukdom din mamma har är det möjligt att det går att ogiltigförklara juridiska handlingar som hon gör, ex. om hon är dement och ger bort gåvor (se avtalslagen 31 § och lag om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning).

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare