FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/03/2018

Vilka rättigheter har arbetsgivaren till dom anställdas privatliv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är lite svårt att gett ett klart och säkert svar på din fråga, eftersom mycket beror på i olika specifika situationer. Arbetsgivaren har som regel inte något med sina anställdas privatliv att göra. Men i vissa fall får arbetstagarens privatliv konsekvenser för deras arbete och då kan arbetsgivaren få något att säga till om.

Arbetsgivaren kan säga till om bisysslor

Bisysslor (aktiviteter och andra jobb du utför utanför arbetstid) kan till exempel bli ett problem om du lägger så mycket tid eller energi på dem att det leder till att du inte kan utföra dina arbetsuppgifter tillräckligt väl. Då kan arbetsgivaren be dig sluta med bisysslan eller säga upp dig.

Arbetsgivaren får ibland kontrollera e-post under arbetet

Arbetsgivaren får också kontrollera arbetstagares e-post och internetanvändning på arbetsplatsen, men då måste det finnas ett befogat syfte och arbetstagarna måste få reda på att den här typen av kontroller förekommer. Det får alltså inte ske hur som helst utan anledning och förvarning.

Privatlivet i övrigt har inte något med arbetet att göra

I övriga fall kan det ju hända att arbetstagarens förmåga att sköta sina uppgifter kan påverkas om det pågår något jobbigt i privatlivet som till exempel sjukdom eller liknande. Då kan det bli nödvändigt att kommunicera med arbetsgivaren om det.

Däremot har inte arbetsgivaren någon rätt till privatliv på så vis att de kan kräva att få reda på saker som familjeliv, vanliga fritidsaktiviteter, religion eller annat som sker utanför arbetet och inte har något med anställningen att göra.

Jag hoppas att detta har gett dig svar på din fråga. Om du funderar på något mer är du välkommen att ställa en till fråga här.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare