FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga15/03/2018

Vilka regler gäller när personer under 18 år vill ingå avtal?

Vilka regler gäller om en underårig person (Under 18 år) vill ingå ett avtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

I det här fallet blir Föräldrabalken (FB) aktuell så jag kommer att svara på din fråga utifrån den.

Underåriga är omyndiga och får som utgångspunkt inte ingå avtal

Utgångspunkten är att personer under 18 år är omyndiga och inte får ingå avtal om de inte har vårdnadshavarens samtycke (9 kap. 1 § FB). Det finns dock undantag. Exempelvis får personer under 18 år själva ingå avtal som rör vanliga hushållsköp om de bor i eget hushåll (9 kap. 2 a § första stycket FB). Personer över 16 år får även själva bestämma över de pengar som de tjänat på arbete (9 kap. 3 § första stycket FB).

Skulle det vara så att en person under 18 år ingår ett avtal där det inte finns något samtycke, har vårdnadshavaren rätt att säga upp avtalet (9 kap. 7 § FB). I praktiken utgår dock många i exempelvis affärer från att personer under 18 år har ett samtycke till att köpa saker av mindre värde.

Jag hoppas att du fått klarhet i vad som gäller och önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,

Clara WågefjellRådgivare