FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/11/2017

Vilka regler ska jag tänka på om jag ska köpa en samling skärvapen?

Hej, jag kollar in på några speciella vapen som en samling men det står inet om dem i knivlagen. det är vad som kallas pole arms. med andra ord en stav på ca en meter med ett ganska stort blad på ena sidan. tänkte bara hur är lagarna med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som kan bli aktuella för dig finns i knivlagen och förordningen (1990:415) om tillstånd för införsel av vissa farliga föremål.

Knivar, stick- och skärvapen och andra såna saker som kan användas för att skada eller till och med döda andra omfattas av knivlagens bestämmelser (1 §). Vapnet du beskriver kommer alltså att falla under lagen. Det innebär att man inte får ha vapnen ute på allmän plats, i fordon på allmän plats eller på skolområdet kring grund- och gymnasieskolor. Det finns undantag för situationer då det finns en befogad anledning att bär med sig vapnet på såna platser. En befogad anledning är t. ex. att man har köpt och hämtat ett vapen och ska transportera det till sitt hem och under transporten har vapnet i sin bil ute på allmän plats.

Om du ska köpa vapnen från utlandet kan detta vara den sorts vapen som kräver tillstånd för införsel in i landet. Då söker du tillstånd hos polisen. Polisen beviljar bara tillstånd om du kan visa att man ska ha vapnen som samlarobjekt eller för ett liknande syfte (förordning (1988:254) 1-2 §). Skulle detta bli aktuellt för dig rekommenderar jag dig att kontakta polismyndigheten och fråga hur du söker om tillstånd och hur du kan visa att vapnet är ämnat som samlarobjekt.

För vissa vapen (främst skjutvapen, ammunition men även andra liknande vapen) kräv särskilda licenser för att få äga dem, men detta gäller inte för olika typer av skärvapen. Det är alltså okej för dig att ha vapnet du beskriver privat i ditt hem, så länge du inte tar med det ut eller har det i närheten av skolor.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare