Vilka sätt att väcka skadeståndstalan mot staten finns?

Hej!

Är det möjligt att som privatperson stämma svenska staten för brott mot lagar/mänskliga rättigheter och liknande?

Hur går man tillväga isånnafall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen skadeståndslagen (SkL) och europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (EKMR).

Inledningsvis kan det vara relevant att konstatera att staten som sådan inte kan dömas för brott enligt brottsbalken eftersom staten är en juridisk person. Juridiska personer anses inte kunna begå brott i svensk rätt. Har ett brott begåtts kommer därmed alltid en fysisk person att dömas, vare sig det skett inom ramen för en juridisk persons verksamhet eller ej.

Staten kan dock tänkas bryta mot andra bestämmelser. Det kanske tydligaste exemplet är att staten kan ådra sig skadeståndsskyldighet genom främst 3 kap. SkL. Detta gäller alltså för fall då någon lidit skada av ett agerande som staten bär ansvaret för.

Ytterligare en möjlighet för enskilda (privatpersoner) att väcka talan mot staten är genom artikel 13 EKMR. Konventionen är numera lag i Sverige. Högsta domstolen har i ett antal avgöranden (exempelvis NJA 2005 s. 462) konstaterat att en enskild som fått sina i EKMR fastslagna rättigheter kränkta av staten kan ha rätt till ersättning för detta. Detta omfattar även ersättning för rent ideella kränkningar, alltså sådana som inte orsakat någon ekonomisk skada.

I båda fallen ovan väcker du enligt min uppfattning talan genom normalt domstolsförfarande.

Detta är en översikt över de möjligheter som enigt min uppfattning ter sig mest relevanta på ett generellt plan. Har du frågor om något mer konkret fall kan du lämna frågan i kommentarsfältet, så ska jag göra mitt bästa för att svara.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare