Vilken anställning krävs vid försörjningskravet

Hej!

Vill göra anknytning till min man, har varit gifta och är registrerade som gifta här i Sverige sedan 2016. Har inte kunnat göra en anknytning då jag inte uppfyllt bostadskravet (hade ingen bostad), men har nu mera en bostad som jag hyr (första handskontrakt), har också en visstidsanställning på 6 månader. Men frågan är om jag kan göra en anknytning med den anställning som jag har, kan bli förlängning med 6 månader i taget efter dess men troligen ingen tillsvidare/fast anställning direkt. Kan jag göra en anknytning nu utan att få avslag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt så är ni gifta och vill söka uppehållstillstånd på grund av anknytning enligt 5 kap. 3 § Utlänningslagen. Under en period mellan 20 juli 2016-19 juli 2019 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Denna lagen kommer då vara tillämplig om ni ansöker om uppehållstillstånd under denna perioden. Om man då tittar i 9 § första stycket, framgår det att för att uppehållstillstånd på grund av anknytning ska beviljas krävs det att anknytningspersonen (du) kan försörja dig själv samt utlänningen, samt även har en tillräckligt stor bostad och standard för dig själv och utlänningen.
Detta betyder alltså att det krävs att du kan försörja både dig själv och din min, samt att du har en bostad som är tillräckligt stor för er båda två så att standarden uppfylls.

Vad är då försörjningskravet? Du måste då visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så som exempelvis lön, arbetslöshetsersättning osv. Hur mycket inkomst man måste få för att uppfylla kravet beror på hur stor familjen är. För två sammanlevande makar eller sambor är normalbeloppet 7952 kr efter avdragen boendekostnad.
Det finns alltså inget krav på att anställningens måste vara en fast anställning eller gälla under viss tid. Det enda kravet som finns gällande din försörjning är alltså att inkomsten ska vara regelbunden. Vad regelbunden egentligen betyder är olikt i det enskilda fallet och jag kan därför tyvärr inte säga om du uppfyller det eller ej. Det viktiga är att du visar en regelbunden arbetsrelaterad inkomst. Enligt SOU 2008:114 definieras regelbunden som att det ska vara viss varaktighet och inte enbart tillfälliga korttidsanställningar. Det står även där att om en anställning är tidsbegränsad kan det då beaktas om det finns säkra garantier för att anställningsförhållandet kommer förnyas eller leda till annan anställning.
Detta innebär alltså att det kommer bli en individuell bedömning och det går därför inte att svara på om din anställning kan räknas som att du uppfyller försörjningskravet, detta är en bedömning som migrationsverket gör i det enskilda fallet. Men om det exempelvis finns en garanti på att anställningen kommer förlängas är det en faktor som beaktas i bedömningen och kan alltså vara till din fördel.

Vad finns det för krav på bostaden? För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum.

Sammanfattning
Tyvärr kan jag inte svara på om din anställning uppfyller kravet på försörjning. Det är en individuell bedömning som migrationsverket gör. Det viktiga är att inkomsten är regelbunden och då har viss varaktighet. Det finns inga exakta riktlinjer över hur lång anställning man måste ha och jag kan därför inte svara på frågan mer tydligt än såhär. Finns det någon garanti för att din anställning kommer förlängas så beaktas det i bedömningen och kan vara till din fördel.

Jag hoppas att detta någorlunda gav svar på din fråga! Det är som sagt väldigt svårt att ge ett exakt svar eftersom detta är en individuell bedömning som migrationsverket gör.

Caroline LarssonRådgivare