Vilken dag anses vara uppsägningsdagen

Jag har beslutat att säga upp mig och jag undrar om jag kan säga upp mig fr.o.m. ett visst datum och inte dagens datum t.ex. i morgon lämnar jag in uppsägningsbrev och i detta står det att jag säger upp mig från och med 30 november 2016. Eller räknar man alltid uppsägningstid från den dagen man lämnar in uppsägningsbrevet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är som huvudregel den dag man säger upp sig (eller som du säger lämnar in brevet) som gäller som uppsägningsdag vid beräknande av vilken som blir din sista. Det är vanligt att man gör en sådan konstruktion som du föreslår, men att man då kommer överens med arbetsgivaren om att en viss dag kommer bli din sista istället för att själv sätta en sådan dag.

Oavsett om du väljer att vänta eller samtala med arbetsgivaren rekommenderar jag starkt att du ser till att få det kommit överens om signerat med dagens datum. Det är du som har bevisbördan att en uppsägning skett.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare