Vilken hjälp kan jag få när min dotter skolkar, åker in till stan trots att hon inte får och skiter i vad vi säger?

Jag har en dotter som fyller 15 år i år.

Hon skolkar, åker in till stan på dagar, kvällar och helger trots att hon inte får. Vi har försökt med konsekvenser men inget hjälper. Hon skiter i vad vi säger.

Vilken hjälp kan jag få? Hur går jag tillväga?

Jag rädd att hon hamnar i fel kretsar.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Socialtjänsten erbjuder stöd till familjer
Jag förstår att du är orolig för din dotter och att det är jobbigt när dina försök med att få ordning på situationen inte lyckas. Som förälder kan du vända dig till socialtjänsten i din kommun för att söka stöd och hjälp. Socialtjänsten har kompetens för att arbeta med olika typer av problem i familjer och arbetar alltid för barnets bästa för att undvika att barnet får problem senare i livet.

Som förälder har du ett ansvar för att din dotter får den omvårdnad och trygghet hon behöver och att söka stöd i ditt föräldraskap är ett sätt att ta detta ansvar. Jag rekommenderar dig därför absolut att kontakta socialtjänsten. Hur socialtjänsten hjälper till beror helt på situationen och anpassas alltid efter varje familj och barn. Det kan t.ex. handla om familjerådgivning eller enskilda samtal som stöd.

Hur du kontaktar socialtjänsten för stöd
För att kontakta socialtjänsten ringer eller mailar du kommunkontoret där du bor. På kommunens hemsida finns alltid kontaktinformation. Berätta om din situation precis så som den är och som du beskrivit här och att du behöver stöd.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare