Vilken lag gäller vid internationella arv?

Hej! Jag har bott i Sverige 28 år och sen 24 år tillbaka är Svensk medborgare.För över ett år sedan fick ett brev från domstol i Polen att jag kan ärva min mors skulder. Jag har inte vetat något alls varken om skulder eller att man har 6 månader på sig att avsäga sig arsrätten.Jag har ingen som helst kontakt med min syster som bor i Polen.Jag undrar vilken lag som gäller? Jag er Svensk och undrar vilken lag som gäller? Den I Polen eller den i Sverige? MVH.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I förhållandet mellan Sverige och Polen så som medlemsländer i EU tillämpas Arvsförordningen för att fastställa vilket lands lag som är tillämplig. Enligt artikel 21.1 ska lagen i det land där din mor hade hemvist vid sin bortgång tillämpas. Undantag från denna regel är om det framgår av alla omständigheter att din mamma hade en uppenbart närmare anknytning till annat land vid sin död. (artikel 21.2) Lagen som är tillämplig styr även ansvaret för skulderna (artikel 23.2g).

Utifrån din fråga kan jag inte avgöra vilket lands lag som är tillämplig men om din mor bodde i Polen och inte hade en uppenbart närmare anknytning till annat land är det polsk lag som ska tillämpas.

Angående polsk rätt har jag inte tillräckliga kunskaper för att uttala mig om vad som gäller men vad jag kan utläsa är arvtagare i princip obegränsat ansvarig för den avlidnes skulder enligt polsk rätt. Som arvtagare kan man begränsa sitt ansvar genom att acceptera arvet under förutsättning att dödsboet skulder inte överstiger tillgångarna. Precis som du skriver måste man dock göra detta inom 6 månader från det att du blev medveten om arvet. Eftersom arvtagare är solidariskt ansvariga för den avlidnes skulder ansvarar du, din syster och fler eventuella syskon gemensamt för skulderna. Jag skulle dock råda dig att kontakta en jurist i Polen för att ta reda på om du kan begränsa ditt ansvar nu i efterhand.

Hoppas detta besvarade dina frågor och gav klarhet i rättsläget! Om något är otydligt är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare