Vilken lag reglerar uppsägning av hyresavtal?

Hej, jag har ett tidsbegränsat hyresavtal för 10 månader som tar slut sista maj, det är privatpersons namn som står på avtalet. Jag har hittat en året-runt hyresrätt och vill flytta nu. Vad har jag rätt till för uppsägningstid (hyresvärd säger att jag inte har någon rätt att flytta och att jag måste stanna till sista maj) och hur lång är uppsägningstiden i mitt fall? Jag tog kontakt med Skatteverket och de bekräftade att hyresvärden är inte näringsidkare och är inte registrerad för F-skatt. Jag undrar om avtalet regleras av "Privatuthyrningslagen" med 1 månad uppsägning eller är det vanliga som gäller, dvs. Jordabalken med 3 månaders uppsägningstid? Hyresvärden har 3 lägenheter i sin villa som han hyr ut.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

"Privatuthyrningslagen" gäller precis som du skriver inte när uthyrningen sker i näringsverksamhet. Om någon upplåter två lägenheter gäller lagen bara för den första upplåtelsen eftersom den som hyr ut mer än två lägenheter normalt anses bedriva uthyrning i näringsverksamhet. Då din hyresvärd hyr ut tre lägenheter gäller "privatuthyrningslagen" alltså inte för någon av upplåtelserna. Med andra ord är det Jordabalkens 12:e kapitel som styr ert hyresförhållande och du har enligt 5 § rätt att säga upp avtalet med tre månaders uppsägningstid.

Lawline RådgivareRådgivare