Vilken påföljd för olaga intrång? När hamnar man i brottsregistret?

Hej!

Några av mina kompisar (17 år) övernatta på Ikea i helgen och blev påkomna på morgonen. Nu är de oroliga för vad påföljderna blir, de säger att de kommer få böter men vet inte hur mycket. Kan ni svara på hur mycket det är troligt att de får i böter och vilken typ? Kommer de även hamna i brottsregistret även fast de inte döms till böter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regleringen för brott och dess påföljder hittar du i brottsbalken (BrB).

Brottet olaga intrång

Brottet dina kompisar har begått är olaga intrång, (4 kap. 6 § andra stycket BrB). ”Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter”.

Eftersom dina kompisar stannat kvar på IKEA under natten utan att de fått tillåtelse till det så har ett olaga intrång skett. IKEA är en affärslokal och omfattas av en begreppet ”annan byggnad”. Anledningen till att det inte handlar om något inbrott är för att de inte stulit något utan endast varit, stannat eller tagit sig in i lokalen utan att man får.

Påföljden

Påföljden för olaga intrång är som du skriver, böter. Böter finns i olika typer, dagsböter och penningböter, (25 kap. 1 § BrB). Huvudregeln är att böter döms ut i dagsböter men om straffet blir längre än 30 dagar får man istället penningböter. Troligtvis handlar det i detta fallet om dagsböter.

Dagsböter betyder att man betalar en fast summa varje dag under ett visst antal dagar. Hur stor summan är och hur många dagar det handlar om beror på hur grovt man anser brottet som begåtts är samt hur de personliga förhållandena ser ut för den som begått brottet. Det kan då handla om exempelvis inkomst och studiebidrag. Eftersom dina vänner endast är 17 år och (troligtvis) fortfarande går i skolan så förutsätter jag att de inte har någon inkomst och summan på böterna kommer troligtvis inte bli så höga. Lägsta beloppet för dagsböter är dock 1500 kr.

Förmildring av påföljden

Eftersom dina vänner endast är 17 år så finns det en regel i brottsbalken som säger att om man är yngre än 21 år så ska detta tas med i bedömningen av påföljd, (29 kap. 7 § första stycket BrB). Det innebär att dina kompisar inte bör dömas till samma påföljd som en vuxen.

”Brottsregistret”

För att dina kompisar ska hamna i brottsregistret (även kallat belastningsregistret) krävs det att de döms för brottet, (3 § lag om belastningsregister).

Sammantaget så är brottet dina kompisar begått olaga intrång. Jag vågar inte ge dig någon direkt summa på böterna eftersom det kan variera mycket beroende på deras personliga förhållanden och hur domstolen väljer att bedöma brottets grovhet. Men eftersom de endast är 17 år kommer det sannolikt handla om dagsböter som inte blir av allt för högt värde. De kommer finnas med i brottsregistret endast om de döms för brottet.

Hoppas jag delvis kunde ge svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare