Vilken påföljd kan bli aktuell vid narkotikabrott av normalgraden?

Hej, har rättegång om 1 månad och undrar vilken påföljd jag kan komma få. Brottsrubriceringen är innehav av 90 stycken tramadol 200mg (narkotikabrott av normalgraden). Jag gick själv in med grejerna till polisen och erkände att jag beställt hem det från nätet. Är tidigare dömd för ett litet innehav av cannabis och ringa narkotikabrott.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om vilka påföljder som kan bli aktuella vid narkotikabrott av normalgraden finns i Narkotikastrafflagen, den hittar du här. Enligt Narkotikastrafflagens 1§ 2st kan den som gör sig skyldig till narkotikabrott av normalgraden dömas till fängelse i högst 3 år. Som högst skulle du alltså i teorin kunna dömas till maximalt 3 års fängelse.

Eftersom domaren som dömer i ditt fall kommer att ta hänsyn till alla de specifika omständigheter som gäller i just ditt fall när domaren bestämmer påföljden så är det svårt för mig att säga exakt vilken påföljd du kan komma att få. Att du frivilligt angivit dig själv genom att du själv gått in med grejerna till polisen och erkänt är dock en sådan omständighet som en domare generellt tar hänsyn till när hen bestämmer påföljden. Det är med andra ord något som troligen kommer att bidra till att du döms till en lindrigare påföljd än den maximala påföljden.

Hoppas att detta besvarade din fråga. Om du har fler frågor angående din rättegång är du givetvis välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare