Vilken uppsägningstid gäller när avtalet inte överensstämmer med privatuthyrningslagen?

Hej. Jag har hyrt rum av min fd man i två år. I juni meddelade jag honom muntligt att jag hittat annat boende och flyttar. Han skickade då ett rek brev att han säger upp avtalet. Jag flyttade 1 Juli och betalade hyran för Juli. Nu kräver han mig på hyra även för augusti och september. Kontraktet säger 3 mån uppsägningstid men borde det inte vara en månad enligt privata hyreslagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Lagen om uthyrning av egen bostad, även kallad ”privatuthyrningslagen”, är tillämplig på lägenhet som den som hyr ut äger direkt eller indirekt (exempelvis villa, ägarlägenhet eller bostadsrätt). Den gäller även när en del av en sådan bostad hyrs ut, så som ett rum. Jag utgår från att det är en sådan uthyrning det är fråga om.

Hyresgästen har alltid rätt till en månads uppsägning enligt lagens 3 §. Detta gäller trots att ni avtalat om tre månaders uppsägningstid. Lagen är tvingande till hyresgästens fördel och avtalsvillkor som är till nackdel för hyresgästen är därför utan verkan, se 2 §. Däremot gäller tre månaders uppsägningstid om det är din före detta man, dvs. hyresvärden, som har sagt upp hyresavtalet.

Frågan blir därmed vem av er som har sagt upp avtalet. Privatuthyrningslagen säger inget om formen för uppsägningen, i den delen gäller således 12 kap. 8 § jordabalken. Huvudregeln är att uppsägningen ska vara skriftlig. Hyresgästen får dock säga upp avtalet muntligen, men hyresvärden måste lämna ett skriftligt erkännande för att uppsägningen ska vara giltig. Det finns inga särskilda formkrav eller regler som föreskriver hur ett skriftligt erkännande ska se ut, att din hyresvärd snabbt därefter säger upp avtalet skriftligt skulle därför kunna tolkas som ett erkännande. I sådana fall ska du inte behöva betala hyran för augusti och september.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och att det löser sig för dig!

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare