Vilket brott kan det vara fråga om när man blir gripen med 500 gram amfetamin innan respektive vid svenska gränsen? Vilket straff kan väntas?

Hej. Har en vän som greps i Haparanda på väg hem till Finland, han hade 500 g Amfetamin som han i väskan. Han är skriven i Sverige men bosatt i finland. Vad kan han vänta för straff? Är det betydande skillnad på om han greps vid gränsen eller om det var före? Mvh

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är flera brott det skulle kunna vara fråga om. Vi har dels brottet narkotikasmuggling som du hittar i Smugglingslagen. Det är också möjligt att det kan röra sig om narkotikabrott enligt Narkotikastrafflagen (NSL).

Brott enligt Smugglingslagen
Narkotikasmuggling är förbjudet enligt 6§ Smugglingslagen. Även försök till alla former av narkotikasmuggling är kriminaliserat enligt 14§ (med hänvisning till Brottsbalken 23 kap. 1§) så brottet måste alltså inte vara fullbordat för att man ska kunna dömas för brott.

Här blir det fråga om att föra ut narkotika (förbjuden vara) ur Sverige ( och 3§ 3 st. 1p.). Svaret på det här kan se lite olika ut beroende på var din vän greps någonstans. Greps din vän innan gränsen kan brottet inte ses som fullbordat eftersom man måste ha fört narkotikan över gränsen för svenskt territorium för att brottet ska vara slutfört. Det skulle då alltså röra sig om försök till brottet. Greps din vän däremot vid gränsen (lite beroende på hur situationen mer specifikt såg ut) skulle det kunna vara fråga om fullt utfört brott men det skulle också kunna bedömas som försök.

Det finns tre olika grader av brottet oavsett om det är fråga om försök eller fullbordat brott. Dessa är ringa brott, brott av normalgraden och grovt brott. Domstolen tar bl.a. hänsyn till vilken typ av narkotika det är fråga om, hur stor mängd och om gärningen ingått som ett led i en verksamhet som bedrivits i större omfattning eller yrkesmässigt. Med tanke på den ganska stora mängden amfetamin i det här fallet är det troligt att det skulle röra sig om ett grovt brott men det är som sagt fler omständigheter som spelar in i domstolens bedömning. För grov narkotikasmuggling är straffskalan fängelse i minst 2 år och högst 7 år. När det gäller försök till brott är maxstraffet likadant och lägsta straff inte något mindre än fängelse när det lägsta straffet för fullbordat brott är minst 2 års fängelse. Det kan dock bli fråga om kortare tids fängelse. Domstolen tar i bedömningen av påföljd (straff) även hänsyn till exempelvis om din vän har begått brott tidigare, vilket pekar på ett högre straff, eller om din vän är ung, vilket talar för ett lägre straff. Det är sällan domstolen dömer ut maxstraff för ett brott och även om fängelse är det som ingår i straffskalan så kan det istället bli fråga om villkorlig dom eller skyddstillsyn.

Narkotikabrott enligt NSL
När man grips med amfetamin gör man sig också skyldig till narkotikabrott enligt 1§ NSL. Det finns även här tre olika grader av brottet beroende på hur allvarligt det är: ringa, normalt och grovt. Vid bedömningen av hur allvarligt brottet är gör domstolen en avvägning i varje enskilt fall men vad de bl.a. tar hänsyn till är hur stor mängd narkotika det rör sig om, om brottet har utgjort ett led i en verksamhet som bedrivits i större omfattning och vilken roll gärningspersonen haft när det gäller hanteringen. När det rör sig om så pass stor mängd som 500 gram har det i tidigare bedömningar av domstolen setts som grovt brott men det är återigen fler omständigheter som har betydelse för bedömningen. För grovt narkotikabrott kan det vara fråga om fängelse i lägst 2 och högst 7 år ().

Riskerar din vän att dömas för båda brotten?
Enligt 1§ NSL och förarbeten till lagen döms man för narkotikasmuggling men inte narkotikabrott om båda brotten har begåtts. Din vän kommer alltså inte att dömas för båda brotten, utan smugglingsbrottet "tar ut" (konsumerar) narkotikabrottet.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare