FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/11/2015

Villkor för öppet köp

Hej.

Är det på näringsidkarens villkor att varan lämnas tillbaka på öppet köp i just en butik? Jag var i kontakt med ett företag där jag köpt en vara som jag vill lämna tillbaka på öppet köp och de erbjöd bara returneringar via butik, inte via post - som är att föredra just av mig då jag bor i en annan stad. Är ganska säker på att det är upp till dem att bestämma returneringarnas villkor, såsom det är att de bestämmer att de har öppet köp. Tänkte bara om du/ni kunde bekräfta detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Gällande öppet köp finns ingen lagreglering. Öppet köp är alltså en service som säljaren erbjuder utan att denne måste göra så. Detta innebär även att de villkor som säljaren uppställer för att ”servicen” ska få utnyttjas gäller. Du var alltså på rätt spår i spekulationerna om returvillkoren och du måste nog därför dessvärre besöka butiken för att få lämna tillbaka varan.

Vänligen,

Matilda CroneRådgivare