FrågaAVTALSRÄTTGåva13/03/2018

Villkor i gåvoavtal respektive testamente

Hej!

Min mor har väldigt mycket skog som jag vet att hon inte vill att vi säljer den dag hon är borta. Hon vill att vi ska förvalta den. Hon vet nog att vi innerst inte att vi inte kommer att orka med att ta hand om skogen en gång (med de livssituationer och långa avstånd till denna skogsfastighet som vi har) även om vi inte sagt något om detta.

Kan hon om hon skulle misstänka detta skänka bort skogen eller testamentera den till någon annan eller kan hon skriva att skogen ska vara kvar i det skick som hon önskar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du vill ha svar på dels om din mor kan skänka bort skogen, dels om hon kan testamentera bort den, med villkor om att den ska vara kvar i det skick hon önskar.

Vad gäller din första fråga har din mor, så länge hon är i livet, all möjlighet att göra som hon vill med skogen som sin egendom. Detta innebär att hon kan skänka bort skogen, och hon får göra av det vilken anledning hon vill. Regler om gåva av fast egendom finns i jordabalken 4 kap. Om hon vill ge bort skogen till dig måste ett skriftligt gåvobrev skrivas under av din mor och dig (4 kap. 1 §). Din mor har även möjlighet att skänka bort fastigheten med villkor om att ni inte får sälja den vidare, eller att den ska vara kvar i ett skick hon önskar (4 kap. 29 §). Däremot gäller villkoret endast mellan dig och din mor så länge hon är i livet.

Vad gäller din mors möjlighet att testamentera bort skogen beror det lite på hur hennes ekonomiska förhållanden ser ut i övrigt. Du (och dina eventuella syskon) har som din mors bröstarvingar rätt att ärva efter henne. Regler om detta finns i ärvdabalken. Bröstarvingar har rätt till åtminstone sin laglott ur kvarlåtenskapen. Samtliga bröstarvingars laglott utgör sammanlagt hälften av kvarlåtenskapen. Om din mor skulle testamentera bort skogen till annan än er, och värdet av skogen utgör mer än hälften av hennes kvarlåtenskap, innebär detta att ni har möjlighet att få ut ett värde åtminstone motsvarande laglotten av den som din mor har testamenterat skogen till (7 kap. 3 §). Även i ett testamente där du (och dina eventuella syskon) är testamentstagare har din mor möjlighet att upprätta ett villkor om att ni inte får sälja skogen vidare, eller att den ska vara i ett skick hon önskar. Skillnaden mellan ett villkor vid gåva och ett villkor i ett testamente är att du som testamentstagare är bunden av det villkoret under hela din livstid. Du har däremot möjlighet att testamentera bort skogen för framtiden.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare