Villkorat testamente till barnbarn

Hej!

Jag undrar om jag kan testamentera till mitt barnbarn som hon kan få först efter min makes bortgång även om jag dör innan min man

Vänligen Inger

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, du kan ange i testamentet att ditt barnbarn får egendomen, under förutsättning att din make har nyttjanderätt till egendomen under hans livstid. Detta är det bästa valet om det är en specifik sak som du vill ska gå till ditt barnbarn.

En annan möjlighet är att i testamentet ange att din kvarlåtenskap ska gå direkt till ditt barnbarn efter att din man dör. I det fallet får ditt barnbarn rätt till den kvotandel i din makes kvarlåtenskap som kommer från dig, vanligen 50 %. Ett sådant testamente skulle dock kunna klandras av dina barn till den del den inkräktar på dina barns laglott, vilket är hälften av andelen som kommer från dig. De har dock även möjlighet att avstå från att klandra om de vill respektera ditt beslut.

Du kan upprätta ett juridiskt bindande testamente genom Lawlines avtalstjänst här: http://lawline.se/avtal/testamente

Mvh

Johan LandströmRådgivare