Vilseledande marknadsföring

Hej, jag undrar om jag får kalla min livsmedelsprodukt för "Sveriges godaste". Om jag exempelvis producerar en läsk. Får jag marknadsföra produkten som "Sveriges godaste läsk". Finns det någon gräns för när det är okej att säga så eller är det enbart jag eller nej?

Tacksam för svar.

Vänligen

Johannes

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vände dit till Lawline!

Det finns strikta regler inom marknadsföring att denna inte får vara vilseledande. Om man ska påstå att ens livsmedelsprodukt är "Sveriges godaste", ska man för att få ha det i sin marknadsföring, ha fog för sitt uttalande och faktiskt kunna bevisa att man har "Sveriges godaste". Detta framgår ur marknadsföringslagens 10§ där det föreskrivs att en näringsidkare vid marknadsföringen inte får använda sig av felaktiga påståenden, eller andra vilseledande framställningar i fråga om sin egen näringsverksamhet. Detta gäller särskilt gällande produktens art och kvalitet.

Marknadsföring är vidare vilseledande, 8§, om den sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut, vilket kan bli aktuellt om informationen eventuellt inte stämmer.

Hoppas att svaret hjälpte dig! Ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare