FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/09/2016

Visade inte legitimation vid urinprov. Är det giltigt?

Om man lämnar urin prov på plats efter blivit misstänkt för ringa narkotika brott.

Och testet är positivt.

men polisen glömmer att ta mitt leg eller personnr.

Är det giltigt då ens?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Det finns inget i lagen som säger att ett sådant urinprov inte skulle vara giltigt. Däremot kan resultatet bli som så att det kanske inte väger lika tungt i bevishänseende om åklagaren ändå väljer att använda urinprovet.

Mikael JonassonRådgivare