Visning av hyresfastighet

Hej! Jag har sagt upp mitt hyreskontrakt gällande en villa. Hur lång tid i förväg måste hyresvärden informera om att visning av tilltänkta hyresgäster kommer att ske? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Regler om hyresgästers rättigheter och skyldigheter finner du i 12 kap. Jordabalken (här).

Hyresgästen är skyldig att bereda hyresvärden tillträde för att visa ett ledigt hyresobjekt på lämplig tid (12 kap. 1 st. JB). Med detta menas att hyresvärden har rätt att visa lägenheten när det är bestämt att den nuvarande hyresgästen ska flytta ut. Begreppet "lämplig tid" innefattar dag- eller kvällstid. Om någon särskild tid är olämplig för dig har du rätt att motsätta dig att lägenheten visas på just den tiden. Det finns ingen särskild angivelse om tidsfrist innan visning.

Observera dock att hyresvärden inte har rätt att utan ditt medgivande ta sig in i lägenheten under hyrestiden. Om du inte frivilligt går med på att släppa in hyresvärden eller helt enkelt inte är hemma måste alltså hyresvärden antingen kontakta dig för att frivilligt öppna eller kontakta Kronofogdemyndigheten om handräckning (12 kap. 26 st. 5). Det ligger alltså i hyresvärdens intresse att meddela dig i god tid för att undvika byråkratiska senvägar.

Hoppas att svaret var till hjälp och tveka inte att höra av dig om du har några fler frågor!

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare