Visstid och andra anställningsformer

Hej,

jag är projektledare för en ideell förening och har ett tre-årigt projekt godkänt med extern statlig finansiering. Dock måste man varje år ansöka om nytt. Därför har vi gjort visstidsanställningar med 1 år i taget.

50% och 30% tjänster har det varit från mitten på januari 2016 och mars 2016 först för hela 2016 och nu är det för hela 2017.

Finns det någon undantagsregel från att dessa visstidsanställningar gör över i tillsvidareformen då man driver projekt som är tidsbestämda och har en specifik uppgift att göra?

Hur ser man på anställningar när de inte varit fulltid om de måste övergå i tillsvidare och hur är det med återanställningar? Föreningen har idag ingen anställd för sin egen grundverksamhet.

Med vänlig hälsning

projektledaren

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänt er till Lawline med er fråga!

För anställningsavtal gäller Lagen om Anställningsskydd (LAS). De visstidsanställningar ni har är inte säsongs eller vikariatanställningar, och inte heller provanställningar, därför antar jag att de är allmänna visstidsanställningar. De kommer att övergå i tillsvidareanställningar så fort de har pågått i mer än två år sammanlagt inom en femårsperiod, 5a § 1 st LAS. Det finns i lagen ingen undantagsregel till detta. Om ni är bundna av kollektivavtal, så kan det vara så att det finns något undantag enligt kollektivavtalet. I så fall gäller det, eftersom man enligt 2 § 3 st LAS får genom kollektivavtal avtala om att undantag från 5a § ska gälla. Finns det ett kollektivavtal så bör ni därför läsa i det för att vara säkra på att inget undantag gäller.

Att anställningarna inte är på 100% spelar ingen roll för frågan om när de övergår i tillsvidareanställningar. De fortsätter att vara deltidsanställningar även efter att de övergått till tillsvidareanställningar.

Jag förstår inte riktigt er undran om återanställning? Jag kan bara svara allmänt att en person som varit anställd i mer än 12 månader hos er under de senaste tre åren, och som inte har fått förlängt på grund arbetsbrist, har rätt till företräde vid återanställning ifall ni ska återanställa, enligt 22 § LAS. Är det inte det här ni syftade på med er fråga så ber jag om ursäkt för missförståndet, och ni kan då använda er av kommentarsfunktionen nedan för att klargöra er fråga.

Hoppas att ni tycker ha fått svar på era frågor.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare