Visstidsanställd = företräde till tillsvidareanställning?

Hej!

Jag är anställd som marknadsförare på kommunen och har varit visstidsanställd i över 12 månader nu. Min visstidsanställning varar fram t o m 31 december 2017. Vid årsskiftet övergår visstidstjänsten marknadsförare till en tillsvidaretjänst. Min arbetsgivare har annonserat ut denna tillsvidaretjänst och jag har sökt den precis som alla andra. Nu har jag varit på intervju och fått veta att det står mellan mig och en annan utomstående person och att vi nu ska göra arbetsprover för att arbetsgivaren ska kunna avgöra vem som får jobbet.

Kan han göra så? Har jag inte någon slags förtur till att bli tillsvidareanställd eftersom jag jobbat med samma tjänst i över ett år? Omfattas jag av LAS? Eller av företrädesrätten?

Vem kan jag prata med för att få hjälp? Är tyvärr inte medlem i något fack..

Stort tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Tyvärr saknar du företrädesrätt såvida det inte står i ert avtal. En visstidsanställning upphör när perioden är slut och tillsvidareanställningen är ett annat förhållande (4 § lagen om anställningsskydd (LAS)). Du omfattas av LAS och har endast rätt till anställningen i fråga om du har jobbat 2 år som visstidsanställd, vilket inte är fallet (5 a §).

Det du kan göra är att se om arbetsplatsen omfattas av något kollektivavtal som kan ge dig företrädesrätt. Tänk på att du personligen inte vara medlem i den aktuella fackföreningen - det krävs bara att arbetsgivaren har avtalat med en fackförening för att du ska vara täckt av kollektivavtalet (26 § lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL)). Annars kan jag bara rekommendera ett samtal om detta med arbetsgivaren där du förklarar varför du anser dig ha rätt att få anställningen.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare