FrågaPROCESSRÄTTVittna31/03/2016

Vittnesmål av närstående till målsägande

Vad gäller om misstänkt begär att en närstående(utifrån RB 36:3) till målsägande ska lämna vittnesmål? Får den närstående avböja att behöva lämna vittnesmål överhuvudtaget eller måste närstående vänta tills kallelse till rättegången kommer och då meddela tingsrätten att man inte vill vittna med anledning att man är närstående till part? eller hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser om vittnesmål hittar man, precis som du vet, i rättegångsbalken, som du hittar här.

Den som är närstående med part på det sätt som anges i RB 36:3 måste inte vittna. Närstående enligt bestämmelsen är den som är eller har varit gift med part, den som är släkt med part i rakt upp och nedstigande led, syskon och de som är det i svågerlag, eller den som är närstående på liknande sätt. Denna bestämmelse gäller dock endast närstående till just part i målet, varför närstående till målsäganden inte alltid omfattas, utan endast gör det i fall då målsäganden faktiskt för talan i målet. Ifall du kan använda bestämmelsen beror på om målsäganden för talan i målet och då är part och i så fall om du är närstående på det sätt som krävs enligt regeln.

Om förhållandena är uppfyllda för att du inte ska behöva vittna kan du ändå inte helt undvika rättegången utan måste inställa dig vid rättegången. Där blir du informerad om att du inte måste vittna och kan då ta beslutet att inte göra det, RB 36:10.

En annan bestämmelse som också kan vara relevant för dig är att du kan välja att inte yttra dig om omständighet som kan röja att du själv eller någon närstående begått brottslig eller vanärande handling, 36:6 RB. Då jag inte vet hur din situation ser ut kan jag inte bedöma om denna regel är relevant för dig.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare