FrågaPROCESSRÄTTVittna29/12/2015

Vittnesplikt

Jag och min före detta man lånade 250 000 av min mamma när vi köpte vårt radhus, muntligt avtal att det skulle betalas tillbaka efterhand eller vid eventuell försäljning. radhuset såldes med förlust. Där ligger tvistemålet. Jag har 2 som kan intyga att det var ett lån, min bror och mammas dåvarande sambo. Men Mitt X hävdar att de är jäviga. Vilka är mina chanser i ett civilrättsmål att vinna ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Dina chanser att vittna är helt beroende på bevisläget och vad du lyckas bevisa för domstolen och det är svårt för mig att i sin helhet bedöma. Dock ska du inte vara orolig över att din bror och din mammas dåvarande sambo inte ska få vittna. Det som är reglerat i denna fråga är vad som föreskrivs i 36:1, 1 st. Rättegångsbalken (RB). Där är huvudregeln att alla som inte är part i ett mål, får kallas som vittnen. Det finns undantag som säger att man som närstående dock inte behöver vittna om man inte vill.

Vid tvistemål är det du som driver talan vilken också ska föra bevisning i målet. Om du finner det lämpligt kan du begära att dina närstående vittnar i processen.

Det kommer sedan att bli upptill domstolen i ditt mål att granska de vittnesuppgifter som avläggs i målet och bedöma trovärdigheten i alla uppkomna utsagor. De gör en så kallad bevisvärdering.

Hoppas detta har gett dig klarhet, hälsar

Jesper LublinRådgivare