FrågaFAMILJERÄTTAdoption26/08/2016

Vuxenadoption

hej jag är 21 år och min styv pappa har uppfostrat och stöttat mig mig sedan jag var 3-4 år gammal. går det att göra en vuxenadoption fast min biologiska mamma och min styv pappa har varit skilda sedan jag var runt 13 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att din styvfar och din biologiska mor är skilda har ingen betydelse för om din styvfar får adoptera dig eller inte. I själva verket är det tingsrätten som beslutar om en adoption ska få genomföras eller inte. Tingsrätten grundar sitt beslut på 4:6 föräldrabalken och de ska i huvudsak pröva om det är lämpligt att en adoption sker.

När tingsrätten prövar adoptionen tittar de i synnerhet på om adoptionen är till fördel för barnet samt om sökanden har uppfostrat barnet, eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen. Vid vuxenadoptioner är det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera ett skäl som väger särskilt tungt i bedömningen.

En adoption får inte godkännas av tingsrätten om det från någon sida getts eller utlovats ersättning.

I korthet är alltså svaret på din fråga: ja, det går att göra en vuxenadoption även fast din styvpappa och din mamma är skilda.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du fortfarande har funderingar är du varmt välkommen att återkomma!
Mvh

Lawline RådgivareRådgivare