10 och 11 §§ MBL - Vad är skillnaden?

vad är det för skillnad mellan §10 medbestämmandelagen och 11mbl ?

Lawline svarar

Hej! Först och främst - tack för din fråga .

Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet, förkortad till MBL, är en svensk lag som spelar en central roll på den svenska arbetsmarknaden. 10 samt 11 §§ MBL reglerar förhandlingsrätten. Den centrala skillnaden mellan 10 och 11 §§ MBL är att förhandling skall ske på intiativ av arbetsgivaren enligt 11 § MBL medan 10 § ger arbetstagarorganisationen, det vill säga fackförbundet, rätt att påkalla förhandling. Detta innebär följaktligen att situationer som faller under 10 § MBL inte måste förhandlas om inte facket påkallar det. Om däremot 11 § MBL är tillämplig och det inte finns särskilda skäl att frångå bestämmelsen, är arbetsgivaren skyldig att förhandla med facket.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare