Saklig grund för uppsägning

Hejsan! Jag jobbade på en bilverkstad (i ca 5år) och i förra veckan blev jag intagen av chefen på ett möte. Och då blev jag uppsagd pga "arbetsbrist" men ja känner mig kränkt och felbehandlad. de råder ingen arbetsbrist där, det är jätte mycke att göra. chefen sa att jag e princip helt dum i huvudet o ingen gillar mig här.att ja har miss skött mig med jobb o att ja e otrevlig. Och att han hade vittne på alltihop. och om ja skulle gå vidare me dehär så drabbar det bara mig själv sa han. jag blev så chockad så ja skrev på papprena, och jag är inte med i facket. efter de så har jag pratat med div folk på jobbet för jag ville höra hur de låg till, om ja va sånt problem som chefen sa. men alla har sagt samma sak. att de verkligen inte är så. och de står dom för. Jag känner mig fruktansvärt krängt av de här o ja vet ej vad ja ska ta mig till. snälla ge mig råd hur jag ska gå till väga.

Lawline svarar

Hej, En arbetsgivare kan inte säga upp en arbetstagare på vilka grunder som helst. Enligt lagen om anställningsskydd (som du hittar här: https://lagen.nu/1982:80 ) skall en uppsägning vara sakligt grundad. En uppsägning på grund av en faktisk arbetsbrist är en saklig grund. Det skall dock tilläggas att en arbetsgivare trots detta måste hålla sig till turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd. Detta betyder bl a att arbetstagare som anställts efter dig skall sägas upp före dig vid eventuell arbetsbrist, förutsatt att det finns mer än tio anställda på arbetsplatsen (Se närmare om turordningen i 22 § lagen om anställningsskydd) Utefter vad du uppgivit framstår det dock som att arbetsbristen är påhittad och att den verkliga grunden för uppsägning är att din arbetsgivare inte kommer överens med dig. Att uppge arbetsbrist som en falsk grund för uppsägning ( s k fingerad arbetsbrist) betraktas som en osaklig grund för uppsägning. I ett sådan situation får man istället se till den verkliga grunden, och utreda om denna är saklig. (Se till exempel arbetsdomstolens avgörande i fallet AD 2006 nr 68 som du hittar här: https://lagen.nu/dom/ad/2006:68 ) En uppsägning kan vara saklig även då den sker av personliga skäl. Vad som krävs för att en uppsägning som grundas på sakliga skäl skall vara tillåten går inte säga exakt. Om du faktiskt misskött ditt jobb eller har samarbetssvårigheter, vilket arbetsgivaren påstod, kan detta vara saklig grund för uppsägning. Om beteendet ska anses som så allvarligt att det gör en uppsägning berättigad beror helt på en bedömning av omständigheterna i det individuella fallet, där man tar hänsyn till bl a om beteendet upprepats och om arbetsgivaren har påpekat beteendet. En arbetsgivaren får dock i regel inte grunda sin uppsägning på något som skett mer än två månader innan uppsägningen ("tvåmånadersregeln" framkommer av 7 § 4 stycket i lagen om anställningsskydd) Oberoende av om de personliga skäl som ligger till grund för uppsägning är att anse som sakliga eller inte är det upp till arbetsgivaren att bevisa att så är fallet. Om uppsägning är att anse som osakligt grundad har du rätt till skadestånd (Se 38 § i lagen om anställningsskydd). Om du tycker att arbetsgivarens påståenden är ogrundade rekommenderar jag dig att ta kontakt med ett juridiskt ombud som med mer insyn i just din situation kan göra en bedömning av om du bör gå vidare med ärendet. Vänligen Johan Levin
Lawline RådgivareRådgivare