Sexuellt tvång?

Hej Har en bekants son som blivit sexuellt utnyttjad av ett annat barn på dagis. Offret var 4 och förövaren var 6 år. Han tvingade barnet i det aktuella fallet och ett antal andra barn att suga på hans snopp. Rubriceras detta som sexuellt tvång eller våldtäkt, han slog ju inte men står självklart som en auktoritet gentemot de mindre barnen. Vad kan man nu kräva av kommunen? Skadestånd, ersätta framtida terapisessioner om sådana kan behövas. Skall man kräva polisanmälan? Täcks detta av kommunens försäkring då personalen brist i sin tillsyn eller är det barnet som polisanmäls och deras hemförsäkring täcker detta? Kan de kräva terapi nu om man tycker att barnet behöver detta?

Lawline svarar

Hej, I svensk rätt kan både barn och sinnessjuka personer teoretiskt begå brott genom att uppfylla de rekvisit som uppges i viss brottsbestämmelse, till exempel sexuellt tvång eller våldtäkt. Däremot är det omöjligt att påföljdsbestämma gärningen och att straffa ett barn. Enligt 1:6 § Brottsbalken kan barn under 15 år nämligen inte straffas, se https://lagen.nu/1962:700#K1P6S1. En polisanmälan är alltså ej rätt tillvägagångssätt och leder ej till någon påföljd. Staten eller kommun kan enligt 3:2 § skadeståndslagen bli skadeståndsskyldig för personskada som uppkommit vid fel i myndighetsutövning, se https://lagen.nu/1972:207#K3P2S1 Utförande av omsorg är i sig inte klassat som myndighetsutövning men annat faktiskt handlande och beslut beträffande barnen under deras vistelse på dagis lär i stor utsträckning falla under begreppet, men rättsläget är osäkert. I rättsfallet NJA 2001 s. 755 ansågs på detta sätt kommuns underlåtenhet att vidta tillräckliga åtgärder mot mobbning av en elev böra bedömas enligt 3:2 § skadeståndslagen. Det är dock mycket tveksamt om du med framgång kan kräva något av kommunen i detta fallet då det inte finns någon bevisad skada och rättsläget kring kommunens ansvar är osäkert. Enligt mig är detta ett ärende som bör redas ut via samtal på dagis eller möjligen genom socialtjänstens försorg. Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare