Kapitalvinstbeskattning vid bodelning

Hej Jag och min man skilde oss förra året. Eftersom vi har ett barn så hade vi 6 mån prövotid. Under den tiden gjorde vi klart med att min fd man köpte ut mig ur huset. och han bor kvar. En värdering gjordes på huset och det var en värdeökning på huset sen vi köpte detta. Den advokat vi hade då sa då till mig att eftersom jag sålde huset till min andra hälft så skulle inte jag behöva skatta för någon vinst på huset. Eftersom det räknades som om att man sålde huset inom familjen. Stämmer det? Vart kan jag läsa om det?

Lawline svarar

Hej, Enligt 8 kap. 2 § och 44 kap. 21 § inkomstskattelagen (https://lagen.nu/1999:1229) framgår att en bodelning inte utlöser en kapitalvinstbeskattning. Istället övertar den andra parten den tidigare ägarens skattemässiga situation genom den s.k. kontinuitetsprincipen. Anledningen är att en bodelning inte ses som en försäljning, utan enbart en fördelning av den gemensamma egendom mellan parterna. Från bodelning måste man skilja försäljning inom familjen, som alltid leder till kapitalvinstbeskattning. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare