FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/07/2006

Avbryta tidsbegränsad anställning i förtid - går det?

Hej! Jag har för tillfället ett vikariat för en person som är föräldraledig, alltså en tidbegränsad anställning. Jag har nu fått möjlighet att få ett annat jobb av en annan arbetgivare men har fortfarande fem månader kvar på mitt vikariat. Kan jag på något sätt säga upp mig från vikariatet? Vad riskerar jag för straff om jag väljer att ta det nya jobbet trots att min nuvarande arbetsgivare motsätter sig detta?

Lawline svarar

Hej! Eftersom ni skrivit ett kontrakt på hur lång tid du skall jobba hos din arbetsgivare skall detta kontrakt följas. Om du väljer att sluta där trots att din arbetsgivare motsätter sig detta kan en eventuell påföljd bli att du får betala ett skadestånd till din arbetsgivare. Tyärr kan jag inte ge dig ett utförligt svar på din fråga då påföljder mm troligtvis regleras genom ditt anställningsavtal eller det kollektivavtal till vilket du är bunden. Det finns ingen uttrycklig reglering i lag om din situation. Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare