FrågaFAMILJERÄTTFaderskap26/03/2010

Faderskap och arv över gränser

faderskap över gränser--arv.arv över gränserna?? ärver jag min far som bor i ett annat land han är alltså inte svensk medborgare.jag har x antal halvsyskon i min fars hemland.har ett registrerat faderskap i sverige men vet ej om jag är registrerad i min faders land som hans barn.om han går bort kommer jag att ärva??

Lawline svarar

Hej, Varje land har sina egna internationella regler om arv och andra gränsöverskridande frågor, såsom erkännande av utländskt faderskap. I Sverige regleras erkännande av utländskt faderskap i Lag om internationella faderskap, se https://lagen.nu/1985:367. Hur arvsfrågorna ska bedömas i internationella sammanhang regleras i Lag om internationella rättsförhållanden rörande dödsbo, se https://lagen.nu/1937:81. Men detta är som sagt den svenska regleringen och regleringen i andra länder kan se annorlunda ut. Detta är för övrigt ett område som inte harmoniserats inom EU, varför inte ens EU:s medlemsstaters lagstiftning behöver se likadan ut. Tyvärr kan jag alltså inte ge dig någon vägledning i frågan hur faderskap och arv kommer bedömas efter din fars bortgång. Med vänliga hälsningar
Maria HolmeRådgivare