Jämkning av testamente

Hej! Har en fråga rörande ett testamente. Min pappa gick bort (änkeman) Och har 7 barn. Han efterlämnade 300000 kr och en bil värd ca 70000 kr. Han har skrivit ett testamente där barn 1&2 ärver 10000 kr vardera, barn 3 äver endast sitt morsarv(alltså inget alls) Barn 4 har gått bort (och barn 4a har 2 barn och den ena av dem ärver 7000kr) barn 5 äver 5000kr. Barn 6&7 ärver resterande pengar + att barn 7 ärver bilen också. Nu till frågan, man har ju alltid rätt till sin laglott väl? Kan barn 3 som inte ärver något kräva sin laglott och vad blir så fall det arvet? All saker som avlidna efterlämnar vad händer med dem? Ska inte de värderas och räknas som arv? För barn 6&7 tömde hela bostaden på sakerna och släppte inte in någon annan. Är väldigt tacksam för svar, hoppas att det inte blev för rörigt!

Lawline svarar

Hej! Värdet av all den egendom en avliden person lämnar efter sig skall räknas ihop och därefter fördelas mellan arvingarna. Detta innebär att den egendom din pappa lämnat efter sig minst har ett värde som uppgår till 370 000 kronor, då egentligen den egendom som nu försvunnit från boet också skall räknas med här. Det totala beloppet skall sedan fördelas mellan er barn då ni är de närmsta arvingarna, se 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB), https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1. Hade inte personen i fråga skrivit ett testamente hade kvarlåtenskapen delats i sju delar, det vill säga ni hade alla fått ca. 52 850 kronor var (i det fall man inte räknar med den egendom som försvunnit från boet eftersom värdet av denna egendom här är okänd). Detta hade utgjort er arvslott. Barn fyras arvsdel hade fördelats lika mellan dennes två avkomlingar. I detta fall finns istället ett testamente vilket medför att resultatet inte blir detsamma. Oavsett vad ett testamente säger finns dock en rätt för en bröstarvinge att få ut hälften av sin arvslott, det vill säga, man har alltid rätt att få ut den så kallade laglotten. Detta framgår av 7 kap. 1 § ÄB, https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1. För er barn uppgår laglotten till en fjortondel av 370 000 kronor, det vill säga, ni har rätt till ca. 26 400 kronor var, oavsett vad som står i testamentet. För de av er som enligt testamentet inte tilldelats något arv, eller inte tilldelats tillräckligt mycket, finns här en rätt att påkalla jämkning av testamentet. Denna jämkning gör att ni kan få ut den del ni enligt lag har rätt till. Detta anges i 7 kap. 3 § ÄB, https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1. Dock krävs att en framställning om detta görs inom sex månader från det att testamentet delgivits er arvingar. Försitter man denna tid anses man ha avstått sin rätt till arv. Vad som också skall påpekas är att det endast är bröstarvingarna som har denna rätt. Barn fyras avkomlingar har därmed inte någon rätt att påkalla jämkning då de inte är bröstarvingar, de har ju inte rätt att få ut någon laglott. Hoppas detta kan vara till hjälp! Vänliga hälsningar
Ulrika LundgrenRådgivare