Innebär ena sambons utlandsstudier att man flyttat isär?

När upphör egentligen ett samboskap? Om ena parten ( i detta fallet den som äger den gemensamma bostaden och står på lånet) bor utomlands och studerar och andra parten bor kvar i lägenheten räknas man fortfarande som sambor då? Kan den som bott utomlands undvika en bodelning enligt sambolagen och hänvisa till att den studerat på annan ort de sista tre åren av förhållandet och att man därmed rent tekniskt sett inte bott tillsammans? (det finns ju en tidsfrist på att kräva bodelning ett år från det att samboskapet upphör.) I detta fallet har ju "partnerskapet" upphört efter många år av samboskap men där just de sista tre har råkat vara enligt "distansmodellen" på grund av nämnda uttlandsstudier. Under dessa tre sista år av förhållandet har den kvarboende parten (som alltså inte är den som står på lån eller inheav) bott kvar och betalat hyra. Under lov/semestrar har man dock bott båda två som sambos "som vanligt" i lägenheten. Likaså har båda parternas gemensamma såväl som enskilda bohag under dessa tre år stått kvar "orört" i lägenheten. Så i detta fallet: skulle man säga att samboskapet upphörde 1. När ena parten flyttade tillfälligt utomlands för att studera eller 2. När förhållandet bröts upp och man började "dela på sig" genom att plocka ut sina grejer etc ur lägenheten ?

Lawline svarar

Hej! Hur ett samboförhållande upphör regleras i 2 § sambolagen. Ett av de sätt det kan upphöra på är om samborna flyttar isär. Frågan är hur begreppet "flytta isär" ska tolkas. I regeringens förslag till sambolagen, som används vid tolkning av lagen, framgår att det inte alltid är klart när man flyttat isär. Om man inte faktiskt bott ihop bör man ta hänsyn till parternas avsikter. *Om parterna avsåg att samboförhållandet skulle fortgå trots att man inte bodde ihop en tid är de fortfarande sambor* (se prop. 2002/03:80 s 46, vilken kan läsas i fulltext här: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=GQ0380 ). Högsta domstolen har uttalat, i ett avgörande som refereras i NJA 1994 s 61, att [d]et saknas […] stöd för att ett samboförhållandes upphörande skulle vara beroende av att någon av parterna uttryckligen har förklarat att han eller hon bryter samboförhållandet eller gjort annat liknande tillkännagivande." Parternas avsikt måste alltså inte dokumenteras eller manifesteras utåt på något sätt för att beaktas. En annan sak är att bevisläget kan vara sämre om så inte gjorts. Att parterna en gång flyttat ihop i kombination med att _man bott tillsammans när den studerande parten var i Sverige_ tyder på att avsikten var att samboförhållandet skulle fortgå. Alltså: om den ena parten vistas utomlands tillfälligt pga studieskäl, och detta är anledningen till att man inte bor tillsammans en tid är, enligt min uppfattning, utgångspunkten att man _inte_ flyttat isär på det sätt som avses i 2 § 1 st 2 p sambolagen. Samboförhållandet har inte upphört på den grunden utan upphör i stället enligt ditt alternativ 2. Hoppas jag lyckades svara på alla dina frågor. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare