FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/04/2010

Ansvar för barnbarns skulder eller underhåll?

Vi har en dotterson, fyller 20 år den 11/4, som blivit utsatt för ett brott. Han och hans flickvän blev under hot tvingade att teckna flera teleabg. Vi har bestridit allt betalningsansvar. Alla operatörer utom Telenor har gett med sig. De har nu lämnat över ärendet till kronofogden. Själva brottet, som begicks för över ett år sedan utreds i ett annat ärende. Han är arbetslös med ett bidrag på 1000:- och inga ägodelar. Han är skriven hos sin mor, men bor lite här och där hos vänner och bekanta. Disponerar ett "syrum" hos oss. Kommer inte överens med sin styvfar. Han har försökt få försörjningsstöd hos kommunen där vi bor, men får inget då han inte är skriven här. Om han skriver sig här, kan vi på något sätt bli ansvariga för hans påtvingade skulder eller försörjning.

Lawline svarar

Hej. Det var en olustig situation er dotterson hamnat i, och jag får hoppas att det löser sig till det bästa. När det gäller din fråga har ni inget ansvar för vare sig hans försörjning eller hans skulder för att han folkbokför sig hos er. En förälder är som huvudregel underhållsskyldig gentemot sitt barn fram till dess att barnet fyller 18 år. Om barnet går i grundskola eller gymnasium efter 18-årsdagen gäller underhållsskyldigheten fortfarande, som längst fram till 21-årsdagen. Eftersom det inte verkar som om er dotterson går i skolan har han alltså ingen rätt till sådant underhåll. Även om det hade funnits en rätt till underhåll, så gäller den bara föräldrar och ibland styvföräldrar. Detta framgår av 7:1 och 7:5 Föräldrabalken. När det gäller dottersonens skulder har ni inget som helst ansvar för dem även om han bor hos er. Kronofogden kan inte ta egendom som tillhör er för att betala skulderna eller liknande. Föräldrabalken finns här http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19490381.htm Vänligen,
Georg DellborgRådgivare