FrågaARKIVÖvrigt11/04/2010

Tentafrågor och liknande uppgifter

1.Claes ber Lennart om hjälp med fönsterputsning. De kommer överens om att Lennart skall putsa samtliga fönster i Claes lägenhet för 500 kr utan kvitto. Under arbetets gång tappar Lennart sin gummiskrapa från fönstret och ner på Observatoriegatan. Den träffar taket på en parkerad bil som därvid får lackskador. Från bilens tak studsar skrapan ut på gatan. En förbipasserande cyklist försöker väja och styr därför upp på trottoaren. Cykeln rammar Frida som faller till marken. Hon skadas inte personligen. Men hennes glasögon faller av och skadas. Dessutom tappar hon sitt hundkoppel. Hunden som blivit skrämd biter och skadar därvid farbror Gösta. Bilens ägare, Frida respektive Gösta undrar från vem eller vilka de har möjlighet att erhålla skadestånd? 2.10-årige Per leker tillsammans med sin jämnåriga kamrat Pål i Pers rum. Pers mor, Frida, som vill sitta ostörd och se på en VM-match i ishockey i TV, har sagt till pojkarna att hålla sig lugna. Efter en timmes allt livligare tumult i Pers rum går Frida dit. Just när hon öppnar dörren till rummet kastar Per en rejäl morakniv i avsikt att träffa väggen bakom Pål. Per missar emellertid och träffar i stället Påls ena hand. Har Pål rätt till skadestånd? I så fall från vem?

Lawline svarar

Hej Vi tillhandahåller juridisk rådgivning på ideell basis som syftar till att hjälpa privatpersoner och mindre företag med faktiska juridiska problem. Lawline besvarar inte tentamensfrågor eller dylika uppgifter. Syftet är förmodligen att du skall besvara dessa själv.
Lawline Rådgivare