FrågaSKATTERÄTTÖvrigt30/11/2005

Betala skatt på hembränt

Måste man betala skatt på etylalkohol fast myndigheterna har förverkat det o man inte har fått behålla varorna. är dömd för tillverkning o hur kan skatteverket få tjäna pengar på en olaglig verksamhet

Lawline svarar

Hej! Ja du är tvungen att betala alkoholskatt även om myndigheterna har förverkat varorna. Enligt alkoholskattelagen är det skattepliktiga momentet själva tillverkningen (laglig som olaglig) av alkohol. Den aktuella paragrafen kan du läsa http://lagen.nu/1994:1564 Att staten skall tjäna pengar på olaglig verksamhet kan man fråga sig. Man kan också vända på perspektivet och fråga sig varför staten inte skulle få sina normala skatteintekter för alkoholproduktion bara för att någon bestämt sig för att bryta mot lagen. Detta är dock en politisk fråga och faller utanför ramarna för detta forum.
Rådgivare