Vräkning

Pga upprepade förseningar av inbetald hyra, då hyresgästen har fått muntliga tillsägelser. Han har bott över ett år, och hyran har varit försenad ca nio gånger och hyresrätten förverkad ca 4-5 gånger. Denna gången var hyran återigen ej inbetalad trots överens kommelse att den skulle vara det. Trots överens kommelse när hyresgästen flyttade in att vi kunde renovera allteftersom, så betalade han ej in hela hyran. Han har ej heller betalat in till länsstyrelsen som han skulle gjort om han ville ha lägre hyra pga detta rum. Hyran är idag ej inbetald till sin fullo och det har gått över en vecka sedan den skulle vara betald fullt. Vi har åtgärdat de brister han påpekat, trots tidigare överenskommelse. Detta gällde då ett förråd/garderob som ej kunde utnyttjas, finns dock flera redan i huset som kunde utnyttjas. Har vi rätt att vräka honom?

Lawline svarar

Hej! Det verkar vara en hel del turer fram och tillbaka i ert hyresförhållande, varför jag begränsar mig till att generellt beskriva vad som gäller för avhysning. Hyresförhållanden regleras i Jordabalkens 12 kapitel, även kallat hyreslagen (HL). Underlåter hyresgästen att betala hyra föreligger förverkandegrund enligt HL 42 §. Föreligger betalningsdröjsmål med mer än en vecka och hyresgästen inte rättar sig efter tydliga tillsägelser torde förverkande vara sakligt grundat. För att sedan effektuera detta måste hyresvärden säga upp kontraktet och skriftligt meddela socialförvaltningen i kommunen att så är gjort. Vägrar hyresgästen flytta måste avhysning ske och för detta krävs inblandning av myndighet. Därför finns också alternativet för hyresvärden att direkt ansöka om avhysning hos Kronofogden eller stämning i Tingsrätten, då detta ses som omedelbar uppsägning. Hos Kronofogden eller Tingsrätten får hyresvärden ett utslag (beslut) om att hyresgästen ska flytta, vilket också är grunden för att ta hjälp av Kronofogden vid själva avhysningen. Givet att man följer ovan angivna procedur kan ni mycket väl ha rätt att vräka hyresgästen. Exakt hur utfallet blir är dock svårt att säga. Mvh,
Oscar RydénRådgivare