Klanderfrist för testamente och laga kraft

Hej. Min mormors bror gick bort för snart två år sedan. Han hade inga egna barn och var ej gift. Han efterlämnade ett testamente där hans egendom ska delas lika mellan min mor och hennes bror. Alla är nu delgivna testamentet och tid för klandertalan går ut den 21:a april. Förutsatt att den enda som inte godkänt testamentet inte överklagar till Tingsrätten. När får min mor tillgång till huset som hon ska ärva? Kan man börja städa ur huset redan den 22:a april? Eller måste man vänta på att arvsskiftet ska gå igenom i tingsrätten?

Lawline svarar

Hej! Enligt 14kap. 5§ Ärvdabalken har testamentstagare rätt att klandra testamente på ogiltighetsgrunderna i 13kap inom sex månader från det att delgivning gjorts. Denna tid gäller generellt även för jämkning av testamente eller andra invändningar. Om klandertalan inte väcks inom denna tid går rätten till talan förlorad. Du kan läsa mer https://lagen.nu/1958:637#K14. Om den 21:a april var sista datumet för klander av testamentet ifråga så har de som inte klandrat således försuttit sin rätt och därigenom godtagit testamentet som det är. Testamentet vinner då omedelbart laga kraft gentemot berörda parter. Detta innebär att din mor har rätt att tillträda huset redan nu. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Sandra Helgadottir IngolfssonRådgivare