Uppsägningstid av hyresavtal på obestämd tid

Hej, jag har idag en hyresgäst men det saknas hyresavtal/ kontrakt. Hyresgästen vill flytta, på egen begäran, vilka regler gäller vad beträffar uppsägningstid? tacksam för svar. Torsten

Lawline svarar

Hej, Av frågan framgår inte vad det rör sig om för hyresgäst men i svaret har jag presumerar att det är fråga om en hyresbostad och inte en lokal. Lagen ställer inga formkrav på hyresavtalen och ett muntligt avtal är således lika bindande som ett skriftligt. Hyresavtal anses ingångna på obestämd tid om inget annat avtalats, se 12 kapitlet 3 § Jordabalken (JB), https://lagen.nu/1970:994#K12P3S1. Detta får konsekvenser för uppsägningstiden då hyresavtal på obestämd tid har minst tre månaders uppsägningstid (vilket gäller för båda parterna). Man kan avtala om längre uppsägningstid vid hyresavtalets ingående men däremot går det inte att avtala om en kortare uppsägningstid, vilket framgår av 12 kapitlet 4 § JB, https://lagen.nu/1970:994#K12P4S1. Er hyresgäst kan alltså säga upp sin lägenhet till månadsskiftet som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare