Rätt att arbeta under lov vid tjänstledighet

Hej! Jag ska vara tästledig i 3år för studier, går det att under denna tid få återgå till arbetet för att jobba under lov och hur gör jag för att få göra det? Ska detta nämnas i min ansökan om tänstledighet?

Lawline svarar

Hej! Studieledighetslagen (https://lagen.nu/1974:981) ger ingen rätt för arbetstagaren att arbeta under lov vid tjänsteledighet. Däremot kan du och din arbetsgivare göra en särskild överenskommelse om att du ska få arbeta under lov. Se i så fall till att överenskommelsen är skriftlig. Det är säkrare då muntliga avtal är svårare att bevisa i efterhand. Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare